Fiske i Lofoten

IMG_1424IMG_1429 - Kopi2016-03-05 16.58.31Det har vært litt for travelt til å sitte med PC. Sist jeg prøvde ble det bare tull, men jeg får prøve igjen. Har ikke internet-tilgang i skrivende stund, så jeg får ikke sett det som ble lagt inn på hjemmesiden sist, men antar at det kanskje ble skrevet noe da vi kom til Skrova på søndag ettermiddag. Mandag dro vi ut for å fiske. Fikk vel ca 150 kg. skrei, det meste utenfor Henningsvær som ble havn for natten. Nydelig vær, men noe sjøgang. Tirsdag ble vi liggende i Henningsvær. Leif tok for det meste hånd om oppgjør av fisk. Jeg må ikke glemme å nevne et fantastisk måltid av skrei på mandag kved. Tirsdag spiste vi på en liten hyggelig restaurant, drevet av mann og kone. Det ble fiskesuppe på alle bortsett fra Erik som valgte en kjøttrett. Onsdag dro vi ut for å fiske igjen. Det ble på nytt 150 til 200 kg. Det meste ble også denne gang halt over rekka av Erik som fisket med enkelt snøre. Etter avsluttet fiske på onsdag dro vi til Svolvær og vi la til på utsiden av jaken, Anne Bro. Ole Bjørnevik med kompis, eir kom litt senere at det ble høy stemning etter torskemåltidet. Trekkspill og sang. Anne Bro skulle tidlig ut på charter dagen etter, så vi måtte kaste fortøyningene litt etter kl. 0800 og da satte vi like godt kursen over Vestfjorden til Bodø. Det ble en tøff tur, med snøbyger, vinden i mot og store bølger som slo over dekk. Under denne seilasen begynte motoren å gå ujevnt, men vi antok at det av den store sjøen som var årsaken. Det var det ikke. Da vi kom i roligere farvann fortsatte motoren å gå ujevnt. Det var dieselfiltrene og jeg hadde ikke med ekstra, hvilket burde være straffbart. Men vi kom oss til Bodø ca kl. 1800. Deilig antrekot med tilbehør før vi køyet. Neste dag sto handling og dieselfylling på lista. Leif skaffet fire nye dieselfilter som ble montert i en fei. Dieselfylling var litt rar. Det var tre hundre liter igjen på tanken og vi skulle fylle 1000 liter hvilket Leif la ut for. Men tankmålere viste bare 900 da vi var ferdig med fyllinga. Forlot Bodø ca kl. 1000 på fredag har deretter seilt kontinuerlig fram til nå på fredag kl. 1100 da vi passerer Leka. Været har blitt bare bedre og bedre etter at vi forlot Bodø. I går hadde vi regn og sludd som viste fram alle lekkasjene i dekk. I motorrommet tørker vi det meste. Varmeviftene fungere utmerket, så vi har hele tiden hatt mellom 15 og 20 grader under dekk, etter å ha seilt noen timer. Bildene er tatt i Lofoten.