Restaureringen i grove trekk

Kopi (2) av Motig besiktigelse 099Når jeg fikk ombygd Motig til seilskute i løpet av så vidt kort tid, ca 5 år, så har sammenheng med flere forhold. For det første selve rivingsprosessen. Her hadde jeg erfaring, så alt på dekk ble revet bort. Ikke bare styrhus med keising, lasteluke, rigg og lavttrykk hydraulisk utstyr, men også selve dekket og dekksbjelker som var dårlige eller ikke passet til mine planer. Med god hjelp fra familie og venner samt bruk av mobilkran, gikk dette raskt unna. Mye av dette hadde verdi som brom, så jeg slapp å betale for å få dette kjørt bort. En annen årsak til at det gikk såvidt raskt, var at jeg i hovedsak brukte samme planløsning som for Lyna. Nye dekksbjelder i laminert tre, skåret på båndsag i riktig bue. Nytt dekk med to lag med 15mm finer først, denne gangen med 20mm isolasjon i mellom. I motsetning til med Lyna, kostet jeg denne gangen på meg mahogany til dekkshus og rekksplatt og teak til dekket. To dekksus som for Lyna og tre skylight etter tegninger som jeg hadde fra før. Innredningen ble også gjort etter samme plan, med pantry over diesel og vanntank under fremre hytte. Den tredje årsaken var alt jeg berget etter forliset av Lyna. I tillegg til Scaniamotoren, berget jeg det meste av rigg med blokker, vant og tauverk i tillegg til mastene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *